Generelle salgs- og leveringsbetingelse
1. Anvendelse
1.1. Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler om Soap Nordic A/S’s, CVR- nummer 28153635, salg og levering af produkter, komponenter og tilknyttede ydelser til erhvervskunder.
2. Aftalegrundlag
2.1. Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af produkter, komponenter og tilknyttede ydelser til kunden. Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2. Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
2.3. Juridisk status. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.
3. Produkter, komponenter og ydelser
3.1. Produkter og komponenter. Produkter og komponenter, som Soap Nordic A/S sælger og leverer til kunden, er nye og overholder europæisk lovgivning ved leveringen. Yderligere mærkning med krav om licens og/eller certificeringer som Svanemærket, Astma og allergi mærket, Ecocert og Bra Miljöval er begrænset til de produkter, hvor der er indgået skriftlig aftale herom.
3.2. Ydelser. Tilknyttede ydelser, som Soap Nordic A/S sælger og leverer til kunden, i forbindelse med salg og levering af produkter eller komponenter såsom tilretning af etiket eller andre tilpasninger til produktet, overholder europæisk lovgivning ved levering.
3.3. Etiketansvar. Ved salg udenfor Danmark, er Kunden selv forpligtet til at etiketter og oplysninger herpå, overholder de nationale krav og lovgivning, der måtte være i det pågældende land.
3.4. Ansvarsbegrænsning. Produkter, komponenter og tilknyttede ydelser, som Soap Nordic A/S sælger og leverer til kunden, er beregnet til rengøring og til brug i EU. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden i ingen tilfælde ansvarlig for tab eller skade, der kan henføres til brug til andet formål eller til brug uden for EU. Kunden skal skadesløsholde Virksomheden, i det omfang Virksomheden måtte ifalde ansvar, for sådant tab eller skade, hvor det bevises at skaden skyldes fejl eller forsømmelse.
4. Pris og betaling
4.1. Pris. Prisen for produkter, komponenter og tilknyttede ydelser følger Virksomhedens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Virksomheden bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.
4.2. Pris Svanemærkning. Svanemærkning: (i) ved oprettelse af et nyt Svanemærket produkt, vil kunden blive faktureret Dkk 25.000,- ex. moms, til at dække omkostninger ved blandt andet ansøgningsproces, laboratorietest og andre omkostninger forbundet hermed. Denne omkostning kan krediteres efter 12 måneder fra leveringsdatoen, hvis kunden opnår et indkøb på Dkk 90.000,- ex moms på det pågældende produkt, inden for perioden. (ii) Parallel godkendelse af eksisterende standard svaneprodukter faktureres med Dkk 4.500,- ex moms for en straks godkendelse. Hvor ansøgningen indsendes hurtigst muligt og senest 5 arbejdsdage efter skriftlig indgået aftale. (iii) En parallel godkendelse af et eksisterende standard produkt, med behandlingstid på 3-4 måneder, faktureres til Dkk 1.500,- ex moms pr. produkt.
4.3. Pris andre licenser. Ved ønske om Private Label produkter med anmærkning af Asta & Allergi, Bra Miljöval eller Ecocert, vil omkostningerne til denne anmærkning blive faktureret efter endt ansøgningsforløb hos myndighed.
4.4. Pris etiket ændringer. Ændringer (i) af mindre karakter, som rettelse af telefonnr. eller adresse faktureres til Dkk 250,- pr etiket. Ved (ii) større ændringer som tilføjelse af stregkode, QR-kode eller udskiftning af logo faktureres det til Dkk 350,- pr etiket. Soap Nordic har i Etiketvejledning, angivet standardstørrelser af etiketter. Vælger Kunden (iii) en etiket som ikke er standard, vil ekstra omkostningerne herved efterfaktureres. Der vil i overensstemmelse med kundens forventet forecast (VI) blive indkøbt etiketter som lagerføres. Ved ændringer til etiketten, faktureres restlager af etiketter til Dkk 0,5,- ex moms pr./stk.
4.5. Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser senest 30 dage netto, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
5. Forsinket betaling
5.1. Rente. Hvis Kunden undlader at betale en faktura for produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser rettidigt af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, har Virksomheden ret til rente af det forfaldne beløb på 1,5% pr. påbegyndt måned fra forfaldstid og til betaling sker.
5.2. Ophævelse. Hvis Kunden undlader at betale en forfalden faktura for produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Virksomheden, har Virksomheden ud over rente efter pkt. 5.1 ret til at: (i) ophæve salget af de produkter, komponenter og/eller tilknyttede ydelser, som den forsinket betaling vedrører, (ii) ophæve salget af produkter, komponenter og/eller tilknyttede ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
6. Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser
6.1. Tilbud. Virksomhedens tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er modtaget, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Virksomheden meddeler kunden andet.
6.2. Ordrebekræftelser. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden. Der tages forbehold for fejl ved automatisk generet ordrebekræftelser, generet ved online bestilling.
6.3. Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter, kompononter eller tilknyttede ydelser uden Virksomhedens skriftlige accept.
6.4. Uoverensstemmende vilkår. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre på produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Virksomheden skriftligt senest 2 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
7. Levering
7.1. Leveringsbetingelser i Danmark. Soap Nordic leverer alle solgte produkter og ydelser. Soap Nordic afholder transport og logistik omkostninger ved ordrer over Dkk 5000 ex. moms. Ved ordrer under Dkk 5000 ex. moms, pålægges et fragtgebyr og farligt gods gebyr, hvor dette kræves af myndighederne. Ordrer under Dkk 1000 ex. moms, vil ydermere blive pålagt et ekspeditionsgebyr på Dkk 400 ex. moms.
7.2. Leveringsbetingelser udenfor Danmark. Levering til adresser udenfor for Danmark vil blive efterfaktureret en gang månedligt og er uafhængigt af beløbet på ordren.
7.3. Leveringstid. Virksomheden leverer alle solgte produkter og tilknyttede ydelser til den tid, der fremgår af virksomhedens ordrebekræftelse. Soap Nordic har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet. Som udgangspunkt er leveringstiden 10-14 arbejdsdage for ”Private Label” og 1-3 arbejdsdage på ”Nordic Cleaner”. Der kan i forbindelse med lukkedage være længere leveringstid. Ved levering udenfor Danmark er leveringstiden 14-16 arbejdsdage.
7.4. Forlænget leveringstid. Har kunden valgt en speciel etiketstørrelse, som afviger fra standarden angivet i ”Etiketvejledning”, skal Kunden påregne en ekstra leveringstid på 5 arbejdsdage, udover standardleveringstiden, som vil fremgå af Virksomhedens ordrebekræftelse.
7.5. Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle produkter, komponenter og tilknyttede ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Soap Nordic. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks efter levering meddeles skriftligt til Soap Nordic, kan den ikke senere gøres gældende.
8. Forsinket levering
8.1. Meddelelse. Hvis Soap Nordic forventer en forsinkelse i leveringen af produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser, informerer Virksomheden kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
8.2. Ophævelse. Hvis Soap Nordic undlader at levere produkter, komponenter eller tilknyttede ydelser senest 10 dage efter den aftalte leveringstid af årsager, som kunden er uden ansvar for, og levering ikke sker inden en rimelig frist på mindst 3 dage, kan kunden ophæve købet af den eller de produkter, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Soap Nordic på kundeservice@soapnordic.com. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
9. Garanti
9.1. Garanti. Soap Nordic garanterer, at produkterne har en holdbarhed i 12 måneder efter leveringen. Det garanteres desuden at emballage komponenter som spray, kapsler og deslige, er funktionsdygtige i 12 måneder fra leveringen.
9.2. Undtagelser. Virksomhedens garanti omfatter ikke produkter, og heraf disses emballagekomponenter, hvor der indgår klorforbindelser. Her er garanti og holdbarhed 6 måneder efter leveringen. Virksomhedens garanti omfatter tillige ikke produkter som opbevares eller på anden måde anvendes i strid med Soap Nordics instruktioner eller almindelig praksis.
9.3. Meddelelse. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Virksomheden de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Virksomheden beder om.
9.4. Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Virksomheden kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti. Kunden skal efter anmodning sende defekte dele til Virksomheden. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til Virksomheden. Virksomheden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til kunden, hvis fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
9.5. Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har afgivet meddelelse til kunden efter pkt. 9.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Virksomheden fejlen eller manglen ved at: (i) udskifte eller reparere defekte dele, eller (ii) sende dele til kunden med henblik på kundens egen udskiftning eller reparation.
9.6. Ophævelse. Hvis Soap Nordic undlader at forsøge at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Virksomheden har givet meddelelse til kunden efter pkt. 9.4, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 30 dage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Soap Nordic. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved produkter, emballagekomponenter eller tilknyttede ydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af pkt. 9.
10. Ansvar
10.1. Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
10.2. Produktansvar. Soap Nordic A/S er kun ansvarlig for personskade, hvis det bevises, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse, begået af sælger eller andre, som denne har ansvaret for.
10.3. Indirekte tab. Virksomheden er ikke i noget tilfælde ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, tid, salg, fortjeneste eller andre økonomiske konsekventstab.
10.4. Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Virksomhedens kontrol, og som Virksomheden ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
11. Immaterielle rettigheder
11.1. Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter og tilknyttede ydelser, herunder patenter, licens, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Soap Nordic.
11.2. Krænkelse. Hvis leverede produkter krænker tredjeparts immaterielle rettigheder, skal Virksomheden for egen regning: (i) sikre kunden ret til at fortsætte med at bruge de krænkende produkter (ii) ændre de krænkende produkter, så de ikke længere krænker, (iii) erstatte de krænkende produkter eller komponenter med nogle, der ikke krænker, eller (iv) tilbagekøbe de krænkende produkter til den oprindelige nettokøbspris med fradrag af 20 % pr. år siden leveringen. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af produkters eller tilknyt- tede ydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder.
12. Fortrolighed
12.1. Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
12.2. Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 12.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
12.3. Varighed. Kundens forpligtelser efter pkt. 12.1-12.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.
13. Gældende ret og værneting
13.1. Gældende ret. Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.
13.2. Værneting. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samhandel, skal afgøres ved en dansk domstol.